Een receptiemedewerker ontvangt mensen aan de receptie of balie van een instelling of bedrijf. Voor bezoekers van een gebouw is de receptiemedewerker de eerste persoon die zij tegenkomen, vandaar dat deze wel wordt gezien als het visitekaartje van een organisatie.
In sommige gevallen valt de functie van receptionist samen met die van baliemedewerker of telefonist(e), maar er zijn ook organisaties waar de invulling van deze functies afwijkt. De receptionistes zijn de schakel tussen medewerker en bezoeker. Als receptioniste is het dus erg belangrijk dat je weet hoe de organisatie in elkaar zit en wie welke functie/rollen vervult. Wie werkt waar en wie doet wat? Hieronder een aantal receptiewerkzaamheden:
De taken van een receptiemedewerker
- Gastvrij, hartelijk en correct ontvangen en te woord staan van bezoekers.
- Eventueel uitreiken en innemen van bezoekerspassen.
- Correcte telefoonbehandeling; snel, vriendelijk en correct doorverbinden van binnenkomende gesprekken.
- Beheer van de receptie en handhaven orde en netheid.
- Administratieve en/of ondersteunende werkzaamheden.
- Plannen en noteren van afspraken en reserveringen.
- Bespreken vergaderzalen en faciliteiten hiervoor verzorgen.
- In en uitgaande post verzorgen.
- Uitgifte, bijhouden en bestellen van kantoorartikelen.