Een klant wordt niet alleen begroet als hij of zij binnenkomt, maar ook een begroeting bij vertrek is belangrijk. “Tot ziens meneer/ mevrouw”. Heb je het idee dat de bezoeker niet geholpen is of nog vragen heeft, dan kun je bijvoorbeeld vragen “Is alles gelukt meneer/ mevrouw?”. Zo zorg je er altijd voor dat de bezoeker met een goed gevoel vertrekt.
5 Tips
- Zorg dat je altijd gericht bent op de gast. Houd – ook als je achter receptiebalie staat – tussen de werkzaamheden door steeds de blik gericht op de ingang van het bedrijf waar je werkt.
- Als er een nieuwe klant binnenkomt, merk je deze onmiddellijk op.
- Als er sprake is van een showroom dan zorg je dat de gast snel begroet en geholpen wordt (door jou zelf of een collega).
- Is het druk en ben je aan de telefoon. Dan is het lastig een gast direct te begroeten. Wel kun je door een korte knik of blik contact met de gast zoeken, zodat hij weet dat je hem hebt opgemerkt.
- Als de gast de even moeten wachten dan bied je hem iets te drinken aan.
Resultaat
Het adequaat en netjes begroeten van een klant, zorgt dat hij zich welkom en gewaardeerd voelt. Dat geeft een gast een goed gevoel en zal ervoor zorgen dat hij graag terugkeert naar het bedrijf.