Bij Accent Receptieservices vinden wij het belangrijk dat al onze receptionistes, telefonistes en gastvrouwen bijdragen aan de gastvrijheid van uw bedrijf. Wat houdt gastvrijheid in?
1. Gastvrijheid is het gevoel dat je te gast bent
Wanneer je te gast bent, word je als uniek mens gezien die welkom wordt geheten en waarvoor oprechte aandacht is. Gastvrijheid is de kunst om mensen welkom te laten voelen.
2. Gastvrijheid is een positieve beleving die het doorvertellen waard is
Gastvrijheid is het overtreffen van verwachtingen. Uit onderzoek blijkt dat tevredenheid niet direct leidt tot loyaliteit. Je zult dus meer moeten doen dan de gast verwacht. Tevredenheid is onvoldoende. Gastvrijheid is de kunst van het overtreffen van de verwachting van de gast. Gastvrijheid is de kunst van het creëren van positieve momenten die de klant bij blijft.
3. Gastvrijheid is een totaalbeleving
Een gastvrijheidsbeleving is niet gebaseerd op een moment of element maar de totaalreis. Die reis begint vaak bij de gast thuis. Een gast kijkt op internet, stapt in de auto, parkeert, loopt naar het pand toe, etc. Dit noemen we de voorbeleving in de ‘Guest Journey’. Zelfs na het afscheid kan de beleving worden bepaald, dit noemen we nabeleving. Zowel de houding en gedrag van medewerkers (“gastheerschap”) als de ambiance (omgeving/plaats) als het product (zoals services) en proces (zoals wachten) spelen een rol in de beleving. In die reis zijn specifieke ‘kritische belevingsmomenten’ die een doorslaggevende rol spelen in de waardering van het totaal. Denk maar aan een vieze wc, lang wachten of een onvriendelijke medewerker. Gastvrijheid is de kunst van het regisseren van een totaalbeleving.
4. Gastvrijheid is one size fits one
Elke gast is anders. Elke gast heeft andere doelen, behoeften, wensen en verwachtingen. Daarnaast verschilt het karakter, maar ook de emotie en het stressniveau van moment tot moment. Er is dus geen oplossing waarbij je voor iedereen een gastvrijheidsbeleving creëert. Daarom spreken we over “behandel een ander zoals de ander behandeld wilt worden” in plaats van “behandel een ander zoals je zelf behandeld wilt worden”. Gastvrijheid is de kunst van het kennen van je gast en zijn/haar wensen, behoeften en verwachtingen.
5. Gastvrijheid is excellent gastheerschap
Binnen de elementen van gastvrijheid maakt vooral het gastheerschap, de houding en het gedag van medewerkers, het verschil in de beleving bij de gast. Daarbij gaat het om oprechte aandacht, passie, representativiteit, kennis van zaken, ‘tone of voice’ en mensenkennis. Excellente gastheren en – vrouwen kunnen de gast “lezen” door deze aan te voelen, kunnen zich inleven en begrijpen wat de gast nodig heeft en passen hun gedrag hierop aan. Gastvrijheid is het blij maken van gasten door middel van excellent gastheerschap.
Meer weten over gastvrijheid
Wilt u weten hoe onze receptionistes en gastvrouwen u kunnen ondersteunen bij de gastvrijheid van uw bedrijf? Neem gerust contact met ons op: 070 415 08 25.
Receptiediensten | Receptie uitbesteden | Gastvrouw service | Receptioniste training